Docentenportal Farmaceutische Wetenschappen

Docenten voor Docenten

Docenten voor Docenten zijn bijeenkomsten waarin docenten ervaringen uitwisselen over het onderwijs en met elkaar de discussie over onderwijs aangaan. Iedere bijeenkomst staat er één onderwerp centraal. Alle docenten ontvangen een uitnodiging per mail, de bijeenkomsten zijn vrij bij te wonen.

De eerstvolgende bijeenkomst is op:

30 januari 2024

De beoordeling van academisch functioneren en studentenbetrokkenheid – 30 januari, 12:00-13:00, DDW-gebouw, zaal M2.01

Joris C Verster, PhD

De huidige beoordeling van academisch functioneren en studentenbetrokkenheid is vaak belastend voor studenten en levert beperkt bruikbare resultaten op. Vragenlijsten zijn vaak uitgebreid, wat de bereidheid van studenten om deel te nemen vermindert. Bovendien is deelname meestal vrijwillig, waardoor het moeilijk is om een volledig beeld te krijgen met betrekking tot cursusevaluaties of het monitoren van de ontwikkeling van studenten.

In deze presentatie wordt de ontwikkeling en implementatie van drie korte schalen besproken. De eerste vragenlijst is de 10-item Academic Functioning Scale (AFS), met de subschalen Academic Input, Academic Output en Role-Satisfaction. De tweede vragenlijst is de 7-item Student Engagement Index (SEI). De derde schaal is de 1-item SEI. Er zullen studies worden besproken die deze schalen hebben gevalideerd en hun betrouwbaarheid hebben bevestigd. Daarnaast worden gegevens gepresenteerd over hoe de COVID-19-pandemie en bijbehorende lockdownperiodes in verschillende landen van invloed waren op academisch functioneren en studentenbetrokkenheid, inclusief evaluaties van psychologische, gedragsmatige en gezondheidsaspecten van academisch functioneren en studentenbetrokkenheid. Tot slot zal worden besproken hoe deze korte vragenlijsten nuttig kunnen zijn voor toekomstige monitoring van studenten en het uitvoeren van onderzoek naar onderwijs.

Aankomende DvD – bijeenkomsten

27 februari 2024
8 april 2024
10 juni 2024

Kijk hier voor een overzicht van onderwerpen en presentaties  van voorgaande bijeenkomsten.