Docentenportal Farmaceutische Wetenschappen

Blauwdrukken bachelor en master

In het Domein specifieke referentiekader Farmacie (2016) worden het kennisdomein van de farmacie, de wettelijke kaders en de doelstellingen van de bachelor- en masteropleidingen Farmacie in Nederland beschreven. Het bijbehorende raamplan beschrijft de landelijke eindtermen van de universitaire opleiding tot basisapotheker en gebruikt daarbij het CanMEDS-model als raamwerk voor het formuleren van de competenties van de basisapotheker.

De Blauwdruk bachelor Farmacie en de Blauwdruk master Farmacie zijn gestoeld op het landelijke raamplan Farmacie 2016 en vormen de basis voor het huidige bachelor en master curriculum wat in september 2016 van start gegaan is. De blauwdrukken zijn te vinden op de Teamssite Information for teachers. 

 

Een aantal belangrijke ontwikkelingen in het werkveld zijn meegenomen in de opbouw van deze curricula. Zo heeft de apotheker sinds 2007 wettelijk een rol gekregen als zorgverlener. Dit vraagt om een apotheker die verantwoordelijkheid kan dragen voor zowel productzorg als patiëntenzorg. Verder is er in het farmaceutische wetenschappelijke onderzoek en in de huidige gezondheidszorg meer en meer aandacht voor complexere geneesmiddelen, zoals biopharmaceuticals. Deze ontwikkelingen vroegen om een brede inhoudelijke bijstelling van het zowel het bachelor- als het mastercurriculum.

Het departement Farmaceutische Wetenschappen beschouwt het als een uitdaging om een toonaangevende en moderne opleiding Farmacie te zijn en te blijven, die niet alleen beantwoordt aan de huidige eisen die gesteld worden door wetenschap en maatschappij, maar die ook voorbereid is op de toekomst en kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen in het farmaceutische veld. Er vindt daarom continu evaluatie en vernieuwing plaats op cursus-, leerlijn-, en curriculumniveau, waarbij ingespeeld wordt op veranderingen binnen het farmaceutische wetenschappelijke onderzoeksveld, het werkveld van apothekers, en de nieuwste onderwijskundige inzichten en mogelijkheden.