Logo Universiteit Utrecht

Docentenportal Farmaceutische Wetenschappen

Boeken

Bij het Centre for Academic Teaching (CAT) op de 1e verdieping van de Universiteitsbibliotheek (Heidelberglaan 3) staat een boekenkast met boeken over diverse onderwerpen gerelateerd aan Higher Education zoals toetsing, onderwijsontwerp, activerend leren en begeleiden van groepen. Er is een speciale ruimte voor docenten om de boeken daar te bekijken en ook om te werken.
Bij het onderwijsinsituut op kamer M4.05 in het DDW is een kast met daarin ook onderwijsboeken die je kunt inzien en lenen.

Doceren aan de universiteit (basis)
Tip: Biggs & Tang (2011) Teaching for Quality Learning at University. The Society for Research into Higher Education. 4th Ed. Oxford University Press. Berkshire, England. (ISBN 13:978-0-33-524275-7).

Tip: Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek.
De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes.
Gratis download 

Tip: Ambrose e.a. (2010) How Learning Works – 7 Research Based Principles for Smart Teaching.
PDF – boek

Hunt, L. & Chalmers, D. (2013) University Teaching in Focus. A learning-centred approach. Routledge, Taylor & Francis Group,  London & New York (ISBN 978-00415-64406-8)

Alan Mortiboys (2010) How to be an effective teacher in Higher Education. Answers to Lecturers’ questions. Open University Press, Berkshire, England (ISBN-13:978-0-33-523740-1)
Informatief boek waarin vragen van docenten centraal staan 

Svinicki, M.D., McKeachie, W. J. (2014) McKeachie’s Teaching Tips. Strategies, Research, and Theory for College and University Teachers. 14th Ed.  Wadsworth, Cengage Learning, USA (ISBN-13:978-1-133-94055-5)

Elmgren, M., Henriksson, A. (2014) Academic Teaching. Studentlitteratur, Lund, Sweden (ISBN 978-91-44-10101-9)

 

Vakinhoudelijk – basisboek voor de bachelor Farmacie
Pandit, N.K., Soltis, R.P. (2012) Introduction to the Pharmaceutical Sciences. An integrated approach. 2th Ed. Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore, USA. (ISBN 978-1-60913-001-5)

 

Onderwijskunde in relatie met de onderwijspraktijk
Kirschner, P.A, Claessens, L., Raaijmakers, S. (2019) Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. 24 wetenschappelijke kernartikelen vertaald naar de dagelijkse lespraktijk. Gratis download

 

Scholarship of Teaching and Learning
Cathy Bischop-Clark and Beth Dietz-Uhler (2012) Engaging in the Scholarship of Teaching and Learning. A guide to the process, and how to develop a project from start to finish. Stylus Publishing, Virginia, USA
(ISBN 078-1-57922-471-4)

K.M. Williams (2014) Doing research to improve teaching and Learning. A guide for College and University Faculty. Routledge, Taylor & Francis Group, London & New York (ISBN13: 9781317695585)

 

Toetsing
Phill Race, Sally Brown and Brenda Smith (1996) 500 Tips on assessment . Routledge, Taylor & Francis Group, London & New York (ISBN13: 9780749419417 )

Sally Brown (20150 Learning, Teaching and Assessment in Higher Education, McMillan Publishers Limited, London, UK (ISBN: 978-1-137-39666-2)

 

Docenten en studenten
Ken Bain (2004) What the best college teachers do. Harvard University Press, London, Engeland (ISBN 0-674-01325-5)

Richard L. Light (2001) Making the most of College. Students speak their minds. Harvard University Press (ISBN 0-674-01359-X)

 

Organisatie en management
Interessante boeken voor het leiden van een (onderwijs)verandering, zeker in relatie met het behalen van een SKO
John P. Kotter (1997) Leiderschap bij verandering (of Leading Change). Harvard Business School Press, Boston, USA (ISBN 90-5261-231-5)

John P Kotter & Holger Rathgeber (2015) Onze ijsberg smelt! Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden (of Our iceberg is melting). Business Contact, Amsterdam/Antwerpen (ISBN978-90-47–0092-1P

Marcel. J. Wanrooy (2001) Leidinggeven tussen professionals. Scriptum, Schiedam (ISBN 978-90-5594-222-0)

Time management en planning
David Allen (2015) Getting things done. De kunst van stressvrije productiviteit. A.W. Bruna Uitgevers, Amsterdam (ISBN 978-94-005-0618-3)