Docentenportal Farmaceutische Wetenschappen

Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)

Scholarship of Teaching and Learning is één van de strategische pijlers van het Centre for Academic Teaching (CAT) van de Universiteit Utrecht (UU) en wordt gezien als een cultuurverandering binnen het hoger onderwijs. Docenten worden door SoTL geënthousiasmeerd om hun eigen onderwijs wetenschappelijk te evalueren en zo kennis over onderwijs in de eigen discipline met elkaar te delen.

Er is nationaal en internationaal veel discussie over SoTL; wat houdt het precies in en op welk niveau en door wie het wordt toegepast? Binnen het departement Farmaceutische Wetenschappen wordt SoTL gezien als een principe voor alle docenten om je onderwijs(ontwerp) op een meer systematische, ‘evidence-driven’, manier te benaderen om zo het leren van de studenten te bevorderen. Daarbij wordt uitgegaan van de eigen onderwijspraktijk, dus problemen en vragen die je zelf hebt over het leren van studenten. Het accent ligt dus zeker niet op algemeen onderwijskundig onderzoek en theorievorming, maar vooral op het toepassen van onderwijskundige kennis en theorieën in je eigen onderwijs en je eigen vakgebied.

Bij SoTL start de docent met het identificeren van een probleem of een situatie in het eigen onderwijs die veranderd of aangepakt  moet worden; bijvoorbeeld het motiveren van studenten om een werkcollege voor te bereiden of het toepassen van kennisclips in het onderwijs.  Vervolgens bestudeert de docent  wat anderen gedaan hebben; zijn er good (en bad!) practice voorbeelden? Wat is er bekend over wat wel en niet werkt bij studenten binnen de eigen discipline? Na het ontwerpen en het uitvoeren van het onderwijs wordt gemeten of het onderwijs heeft gewerkt; of de studenten daadwerkelijk datgene geleerd hebben wat de doelstelling was. Van essentieel belang is vervolgens dat docenten met anderen hun ervaringen delen door middel van bijeenkomsten, congressen en eventueel zelfs publicaties.

Wat zijn de voordelen om als docent een SoTL-benadering te kiezen voor (het ontwerpen van) je eigen onderwijs? Het geeft je de gelegenheid om je te verdiepen in een vraag over je onderwijs waar je tegen aan loopt en waar je zelf in geïnteresseerd bent. Door met SoTL bezig te zijn ga je dieper nadenken over het onderwijs (‘teaching and learning’) en word je meer bewust van aspecten die bevorderlijk zijn voor het leren van studenten in relatie tot het geven en ontwerpen van je eigen onderwijs. Het bevordert daarom de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleert vernieuwingen en een innovatieve benadering. Doordat een belangrijk aspect van SoTL het delen van ervaringen met andere docenten is, krijg je ook meer en interessantere gesprekken met je collega’s. Uiteindelijk maakt het het docentschap leuker en afwisselender.

Wil je met SoTL aan de slag? Er zijn verschillende mogelijkheden. Hieronder wat tips van boeken en internetpagina’s met handige instructies over SoTL om zelf aan de slag te gaan. Verder zal de Journal Clubvanaf de nieuwe start najaar 2018 ook een systematische benadering volgens de principes van SoTL gaan krijgen. Onderwijsadvies & Training organiseert cursussen over systematisch onderwijsontwerp volgens de principes van SoTL. Zij zijn momenteel samen met Educate-it  ook bezig met het ontwerpen van een online SoTL-module. Meer informatie volgt per e-mail en op deze portal. Voor vragen over SoTL kun je  contact opnemen met Irma Meijerman. Op deze portal onder Onderzoek vind je voorbeelden van SoTL-projecten binnen het department.

Cathy Bischop-Clark and Beth Dietz-Uhler (2012) Engaging in the Scholarship of Teaching and Learning. A guide to the process, and how to develop a project from start to finish. Stylus Publishing, Virginia, USA
ISBN 078-1-57922-471-4

Praktisch werkboek waar je zelf mee aan de slag kunt. Aanrader!

Vanderbilt University Center for Teaching, Nashville, VS – Website Scholarship of Teaching and Learning
Tutorial of the basics of designing a SoTL project..

Nancy Fenton, Karen Szala-Meneok –Research on Teaching and Learning Guidebook, McMaster University, Centre for Leadership in Learning

K.M. Williams (2014) Doing research to improve teaching and Learning. A guide for College and University Faculty. Routledge, Taylor & Francis Group, London & New York